Retkikertomus Tringan nuorten retkeltä Haliakselle

Tringa järjesti perinteisen kevään nuortenretken Hangon lintuasemalle, eli Haliakselle 31.3.–2.4.2023. Vaikka muuttoa ja kevään etenemistä haitanneet pohjoisvirtaukset puhalsivat Hankoniemellä, retkellä havaittiin silti paljon hienoja lajeja ja koettiin varmasti kaikille nuorille ikimuistoisia hetkiä. Retkelle lähti oppaiden Juho Tirkkosen ja Nico Niemenmaan johdolla kuusi innokasta 10–17-vuotiasta nuorta, jotka kaikki olivat ensikertalaisia asemalla.

Perjantai 31.3.
Helsingistä lähdettiin junalla puoli kuuden maissa, Hankoon päästyämme kävimme kaupassa ostamassa viikonlopun muonat ja sen jälkeen pääsimmekin jo lähtemään taksilla kohti lintuasemaa. Mahduttiin kaikkien tavaroiden kanssa juuri ja juuri taksiin! Tyyni ilta ja juuri laskenut aurinko loi hienon tunnelman asemalle kävellessä. Asemalla oli vastassa Haliaksen pitkäaikaishavainnoija Aki Aintila. Illalla kävimme läpi mitä lintuasemalla tehdään, kävimme katsomassa Nicon länsikärjestä löytämää nukkuvaa kuuttia, syötiin iltapalaa ja lopulta käytiin nukkumaan.

Kuutti nukkumassa Länsikärjen kalliolla. Kuva: Johannes Riskala

Lauantai 1.4.
Aamu valkeni viileänä ja pohjoistuulisena, kuitenkin aurinkoisena. Herätys soi kello 6:n maissa, aamupalaa ehdittiin syömään rauhassa ja sitten päästiinkin jo retkelle. Verkot viritettiin jo ennen auringonnousua aseman piharuokinnalle ja ensimmäiset linnut olivatkin jo verkossa viimeisiä viritellessä. Aki suuntasi aamuvakiolle ja nuoriso seurasi rengastusta. Rengastajan kädessä ihasteltiin päivän aikana mm. rautiaisia, punarintoja, mustarastaita, hippiäistä, keltasirkkua ja viherpeippoja. Muutto ei ollut pohjoisvirtauksen takia kauhean voimakasta, mutta mereltä poimittiin päivän aikana yli 1100 haahkaa ja 1400 allia. Bunkkerilla ei kauaa keretty seisoskella, kun havahduttiin peippojen kovaan varoitteluun, jonka seurauksena Juho löysi metsästä männyn oksalta päivehtivän helmipöllön! Laji on Haliaksella keväisin todella harvinainen ja tämä olikin vasta aseman 3. keväthavainto. Kaikki retkeläiset näkivät helmarin aamupäivän aikana. Sen unia ei kuitenkaan häiritty ja katsoimme pöllöä hyvältä etäisyydeltä kaukoputkella. Aamupäivä viihdyttiin kärjen alueella, muutama näki neljän pulmusen parven muutolla ja muut rengastivat Nicon kanssa. Tuulihaukkakin saalisteli hienosti länsikärjen niityllä. Monet olivat innoissaan päästessään harjoittelemaan lintujen irrottamista verkosta.

Helmipöllö, vasta Haliaksen kolmas keväthavainto. Kuva: Juho Tirkkonen.

Puoliltapäivin syötiin lounasta ja sen jälkeen lähdettiin laskemaan Gåsörsuddenin hiekkasärkän, eli Gåun alueen vesilinnut. Jo kotilahdella ihasteltiin uiveloparia. Matkalla Gåulle kompattiin rannoilta taivaanvuohi ja metsistä kolme lehtokurppaa. Särkällä viihtyi nuoria piristäneet harmaasorsapari, ristisorsapari, kaksi tylliä sekä muutama meriharakka ja naurulokki. Samalla ylitse muutti pari hanhiparvea, joista löytyi tundra- ja metsähanhia. Gåun takseerauksen jälkeen palattiin asemalle. Iltapäivällä lepäiltiin asemalla ja jotkut kävivät vielä kärjessä retkellä. Kuuden maissa syötiin illallista. Illalla saunottiin sekä pidettiin iltahuuto, jossa selvisi päivän lajimäärä, eli 60. Maastosta kirjattiin 20 punarintaa, 9 rautiaista ja 40 mustarastasta. Nicon lopullinen käsittelymäärä oli 33 rengastusta ja 3 kontrollia. Ei huono!

Punarinta. Kuva: Juho Tirkkonen.

Sunnuntai 2.4.
Aamulla heräiltiin jälleen kuuden pintaan. Sää pysyi edelleen pohjoistuulisena ja aurinkoisena. Aamulla oli ehkä hieman eilistä viileämpi. Nico näki helmipöllön pihassa jo ennen auringonnousua ja se löytyikin myöhemmin aseman nurkalta nukkumasta. Porukka hajaantui jälleen pihaan rengastamaan ja bunkkerille staijaamaan aamuvakiota. Merellä muutti taas melko vähän lintuja ja haahkojakin laskettiin päivän aikana alle 600. Piristystä aamulle toi kuitenkin kärjessä pyörähtänyt töyhtötiainen ja koillispuolelta kuulunut teeren pulina. Nico näki myös kangaskiurun. Verkoillakin oli tällä kertaa hiljaisempaa, punatulkku oli ainoa uusi rengastuslaji retkelle. Aamupäivällä helmipöllön löydyttyä aseman nurkalta se päätettiin ottaa kiinni, koska se vaikutti olevan nälkiintynyt. Pöllöä päästiin ihmettelemään kädestä pitäen, jolloin selvisi, että se oli 2kv naaras, eli viime kesänä syntynyt lintu. Pöllö vietiin lyhyen kuvaussession ja rengastuksen jälkeen aseman pyörävarastoon mistä löytyy myös häkki loukkaantuneita lintuja varten.

Harmaahaikara. Kuva: Johannes Riskala.

Päivällä syötiin jälleen lounasta ja sen jälkeen kerettiin käydä pienellä kalliolla katsomassa mitä Gåulla oli. Särkältä löytyi samat ristisorsat ja harmaasorsat. Käytiin myös vapaasataman öljysäiliöillä, mistä näkee Hangon suuntaan paremmin, mutta sieltä ei nähty enää mitään uutta. Palattuamme asemalle pakattiin kamat ja siivottiin asema. Kolmen maissa koitti lähtö kohti Helsinkiä. Päivän lajimäärä oli 65.

Retkiporukka aseman pihassa. Kuva: Aki Aintila.

Kiitos kaikille nuorille retkelle osallistumisesta. Toivottavasti näemme pian taas Haliaksella! Seuraava Tringan nuortenretki Haliakselle järjestetään elokuun loppupuolella. Huhtikuussa järjestettiin myös tyttöjen retki Haliakselle. Oppaat kiittävät!