Andalucia syyskuu 2018 -retkikertomus

Joka syksy tuhannet petolinnut matkaavat läntistä reittiä halki Euroopan kohti Afrikan talvehtimisalueita. Pikkukotkat, käärmekotkat, niittysuohaukat ja haarahaukat tulevat Keski-Euroopasta, mehiläishaukat pohjoisempaa. Mukana menossa ovat myös haikarat sekä myöhemmin syksyllä myös kurjet.

Tringan retki Andalusiaan ajoittui petolintujen päämuuttoon. Toiveena oli nähdä mehiläishaukkojen päämuutto Tarifan kuuluisilla petojen seurantapaikoilla ja jatkaa sitten matkaa muille Andalusian upeille lintukohteille.

11.9. aamulla aikaisin 8 hengen retkiporukkamme kokoontui Helsinki-Vantaan asemalla. Yli neljän tunnin lentomatkan jälkeen Malagan lentoasemalta otettiin alle 9 hengelle rekisteröity Wolksvagen ja lastattiin laukut autoon. Yksintein hurautettiin pikkukotkien, pikkukorppikotkien ja lukuisten muiden petojen kaarrellessa hinnakkailla tietulleilla höystetyn tien päällä Tarifan kaupunkiin, Espanjan eteläisimpään kolkkaan. Hotellimme Hostal Las Margaritas oli keskitasoinen majapaikka aivan vanhan kaupungin kupeessa

Koska lounasaika oli, kyseltiin paras ruokapaikka Tarifan vanhasta kaupungista, kaupungin vanhan portin sisäpuolelta. Satoja vuosia vanhojen kapeiden kujien uumenista ruokapaikka löytyi. Aivan erinomaisen lounaan jälkeen nostettiin kytkintä ja lähdettiin tarkastamaan muutaman kilometrin päässä oleva staijikukkula La Cazalla.

“Kasalla” oli hiljaisempaa, vaikkakin yksi 17 mustahaikaran parvi ja muutama mehiläissyöjä ohitti staijipaikan tuulisessa mutta hehkuvan kuumassa kelissä. Iltapäivä oli pitkällä ja päivän muuttorupeama ohi. Näin meille selitti “Kasan” opastuskeskuksen virkailija, joka luonnollisesti nimettiin porukan piirissä Kasan Pedroksi. Hän neuvoi myös muutamia uusia lintupaikkoja, jotka päätettiin tyypätä tilaisuuden tullen.

Koska staiji osoittautui tuloksettomaksi, suunnattiin Tarifan rannoille. Nousuvesi oli korkealla ja kahlaajapaikat vähissä. Muutamia mustajalkatyllejä ja pulmussirrejä piipersi silti rannan tuntumassa. Välimerenlokkeja oli etelänharmaalokkien seassa muutamia ja vaaleakiitäjät näyttivät matkaavan haarapääskyjen ohella kohti eteläisiä ilmansuuntia aika vauhdilla. Rannalla kulkee pitkospuut halki kohtalaisen kosteikon.

Kosteikolta yhytettiin ensimäiset heinäkertut ja mustapäätaskut. Rannan tuntumasta nousi ilmaan myös roteva kirvinen, jonka identiteetti ei varmistunut nummikirviseksi, vaikka ääni sellainen olikin.

Lyhyen lepotauon jälkeen käytiin iltakävelyllä Tarifan keskustassa. Kasan Pedro nimittäin vinkkasi meille yöpymispuusta, joka kannatti käydä katsomassa. Sadat melskaavat mustakottaraiset saivat seurakseen kymmeniä pikkutuulihaukkoja. Jos vaikka minkä pukuisia tämän lajin lintuja pyöri kuusen näköisen korkean puun ympärillä. Kun ilta hieman vielä hämärtyi, saapui puihin runsaasti lehmähaikaroita. Sulassa sovussa pedot, haikarat ja kottaraiset jakoivat puiden oksat. Melkoinen luontoelämys!

Ruokapaikoissakin oltiin ihmiset ja koirat sulassa sovussa.

12.9. Noustiin hyvissä ajoin aamiaiselle, jossa opeteltiin urakalla espanjankieltä ja kaikki saivat kupuunsa apetta. Sen turvin jatkettiin Tarifan vanhan kaupungin muurien tuntumassa jo useamman vuoden laulelleen kyläbulbulin reviirille. Aamuaktiivinen lintu löytyi heti laulavana puun latvasta. Pian myös silkkikerttunen ja samettipääkertutkin ruksittiin listoille. Kun havaintopaikan ylitti vielä hauskasti lepatellen harjalintu, voitiin aamun todeta alkaneen oikeastaan ihan kivasti.

Bulbuli vai ei?

Aamun piristävä kävelylenkki oli ohi, käytiin hakemassa hotellilta kaukoputket ja jatkettiin Kasan Pedron suosittelemaan staijipaikkaan Cimaan. Sinne olisi ollut Tarifasta 20 minuutin kävelymatka ja autolla rannan tuntumassa olevalle staijipaikalle hurautti viidessä minuutissa. Todella mielenkiintoinen ja monipuolinen paikka. Jyrkähkö ranta, josta on upea näkymä yli Gibraltarin salmen. Korkealla taivaalla etelään lipui mehiläishaukkoja, matalammalla rantaa seuraillen pikkukotkia, haarahaukkoja ja pikkukorppikotkia. Oli hienoa vertailla Suomessa vaikeasti havaittavia ja tunnistettavia harvinaisia petolintuja erilaisissa puvuissa, hyvässä valossa ja lähietäisyydeltä. Itse kullekin alkoi jo tulla tuntumaa hyvin runsaiden petojen tunnistamisesta.
Rannan pienissä puskissa näyttäytyi lajilistalle pikkupensaskertut ja nummikirvinenkin ruokaili staijipaikan parkkiksen tuntumassa. Meristaijilla kaukaisuudessa lipui Välimeren suuntaan muutama välimerenliitäjä (keltanokkaliitäjä) ja lähempänä rantaa suuntaan jos toiseen seilasi pieniä baleaarienliitäjäparvia.
Hieno aamu senkun jatkui, kun siirryttiin läheiselle “Kasalle”. Eilinen hirmutuuli oli selvästi laantunut ja petoja leijaili satamäärin joka puolella. Oli menossa todellinen päämuutto. Paikalliset hanhikorppikotkat kaartelivat Tarifan huippujen yllä, haikarat ja pedot saaapuivat rantaviivaa Tarifan ylle, kunnes kohtasivat meren ja jäivät kaartelemaan ylväästi yllemme. Upeaa! Hanhikorppikotkien seasta etsittiin harvinaisempaa suomukorppikotkaa, mutta sellaisia ei optiikkamme tavoittanut.
Iltapäivä ja lounasaika painoivat päälle. Kun petomuutto osoitti rauhoittumisen merkkejä, upean näytelmän ihaileminen sai riittää. Samainen ravintola Tarifan vanhassa kaupungissa piti jälleen huolen kulinaristisesta nautinnosta.

Tero hahmottelee seuraavan päivän ajoreittiä.

Tarifasta muutamia kymmeniä kilometrejä pohjoiseen on La Jandan peltoaukea, tuhansien kurkien, suomalaistenkin, talvikoti. Alueelta on jonkun verran havaintoja myös erilaisista arolajeista. Peltojen keskellä kulkee noin 8 km pitkä tie, kapean kanavan vartta, josta linnut on aika mukavasti havaittavissa. Nyt keli oli kuuma ja paahteinen. Peltojen yllä kaarteli niittysuohaukkoja ja hieman yllättäin alppikiitäjiä. Kun tietä ajeltiin eteenpäin, osoittautui kanavan varsi oivaksi haikarapaikaksi: rääkkä-, yö-, rusko-, harmaa-, jalo-, kapusta- ja silkkihaikara sekä pronssi-iibiksiä pikkuparvia. “Kuin eläintarhassa retkeilisi”, sanoi joku ties kuinka monennen uuden lajin jälkeen.

Paluumatkalla hotellille tarkistettiin vielä yksi kilometrien päästä hieman liitohaukalta vaikuttanut tolpan pää. Pikaisesti varusteet hotellille ja illaksi jälleen ihmettelemään Tarifan yöpymispuuta. Tällä kertaa pääosassa olivat lehmähaikarat, joita saapui paikalle paljon.

13.9. Tavarat lastailtiin aamuvarhaisella autoon ja jatkettiin matkaa.

Petri mestaripakkaaja

Muutamia petolintuja kaarteli edelleen Tarifan yllä, mutta me jatkoimme kohti pohjoista. Ensimmäinen pysähdys oli parin järven rantamilla, jossa moni on havainnut häätökiitäjiä, eli kaffereita. Laji pesii ruostepääskyjen pesissä. Indikaattorilajia lentelikin paikalla runsain joukoin, mutta päätähtiä ei näkynyt. Niiden pesintä lienee ollut tavallista varhaisemmassa. Järvellä sen sijaan oli kohtalaisen paljon sorsia ja muutama kalasääskikin.

Ruostepääskyt

Seuraavalle kohteelle Laguna de Medinalle oli puolentoista tunnin ajomatka. Siellä järvi oli täynnä nokikanoja, sorsia, haikaroita, flamingoja, pitkäjalkoja.

Ihmettelin hieman tätä, sillä paikka oli vain varalla ja usein aika tyhjä. Valitettavasti yhtään varmaa kruununokikanaa ei pahasta vastavalosta ja väreilystä löytynyt. Sentään muutama marmorisorsa ja valkopääsorsa altaalla oli.

Jatkoimme kohti lounaspaikkaa navigaattorin kierrättäessä meitä pitkin kaupungin reunamia ja täyteentupattuja ostoskatuja. Hieman haeskelemalla, löytyi sivummalta karuhko ruokapaikka, joka tarjosi todella hyvää ruokaa; Joskin raavaalle suomalaismiehelle ehkä hieman liian kevyitä annoksia.
Onneksi lähistöllä Al Qaidan altaat ja suolatasangot osoittautuvat kuivuudesta huolimatta varsin monipuolisiksi paikoiksi. Suolatasangoilla saalisteli isohaarahaukka ja parvi avosetteja ruokaili mukavasti kuvattavissa. Altailla meille esittäytyivät huomattavasti aiempaa paremmin marmori– ja valkopääsorsat ja mm. yöhaikarat. Kruununokikanat olivat kaiketikin siirtyneet vetisemmille järville, kuten Laguna de Medinalle. Ajanpuutteen ja huonohkon ajankohdan vuoksi jätimme aroalueen kahlaajapääskyt, pikkutrapit ja jouhihietakyyhkyt odottamaan seuraavaa retkeä.

Riuttatiira

Siirryimme pidemmällä ajorupeamalla Doñanan kansallispuiston sisälle El Rocion hevoskaupunkiin. Parin tunnin ajomatkalla ei lintuja kummemmin näkynyt, mutta ehkä yksi Euroopan vanhimpia kaupunkeja, Sevilla, tuli sentään nähtyä lähietäisyydeltä. Kaupungin kirjoitettu tiedossa oleva historia yltää yli 2500 vuoden taakse – hieman kauemmas historiaan kuin Helsingillä.
Majoituimme mukavaan, hieman marokkolaistyyliseen majapaikkaan El Rocioon ja toiveikkaina kävelimme kaupungin kupeessa olevalle, Doñanan parhaalle kosteikolle todetaksemme, että paikka oli täysin kuivunut! Siinä, missä viimeksi käydessäni oli satoja sorsia, kruununokikanoja, sulttaanikanoja ja flamingoja laidunsivat nyt saksanhirvet sekä lehmät. Näky oli aika uskomaton. Katsastimme hotellin lähistöltä kuitenkin mukavan ruokapaikan, jonne menimme vähän myöhemmin syömään. Hieno paikka, jossa oli paljon turisteja, hyvää ruokaa. Hevosten ehdoilla elävässä, hiekkateiden halkomassa kaupungissa oli ravintoloissa tietenkin tiski myös ratsastajille. Siihen muutama porukka parkkasikin pollensa ja skyyppari tarjoili drinksut hevosten pään korkeudella tököttäville baaripöydille.
Hyvän ruoan ja hauskojen jälkkärijäätelöiden jälkeen tehtiin rauhallinen iltalenkki kävellen kaupungin laitoja myötäillen.

Toiveena oli nähdä tornipöllö istuskelemassa tolppien päällä tai talojen katoilla. Tässä kaupungissa kun on erittäin vahva tornipöllökanta. Myös ruosteniskakehrääjät olivat vielä maisemissa, joten niitäkin voisi nummien päällä nähdä taskulampun valoissa lentelevän. Valitettavasti onni ei tällä kertaa lykästänyt.

14.9.
Aamuretken ensimmäinen kohde oli siniharakkapaikka aivan kaupungin laitamilla. Paikka ja melskaavat siniharakat löytyivätkin helposti.
Seuraavaksi suunnittelin keskellä kansallispuistoa olevalle opastuskeskukselle ajoa. Yleensä suora tie kaupungista keskukselle on veden vallassa, joten kyselin hotellilta, voiko sinne ajaa. Sanoivat, että onnistuu helposti. Helppous loppui noin puolen kilometrin ajon jälkeen upottavaan kuivaan hiekkaan, jonne raskas pakettiauto upposi samantien. Pienellä tuuppauksella pirssi nousi takaisin tielle ja uudet suunnitelmat otettiin käyttöön.

Paikalle pelmahtanut parvi siniharakoitakin toki hieman piristi hikisen työntöurakan ohessa. Pakattiin tavarat ja ajeltiin sitten isompaa tietä läpi kansallispuiston kohti seuraavaa kohdetta, isotrappien aroa Osunan kaupungin lähettyvillä.

Iltapäivästä oltiin arolla, jossa oli suhteellisen lämmintä. Kuivuus ja kuumuus olivat ajaneet kaikki pelloilla elävät arojen linnut oliivipuuviljelmien varjoihin. Sieltä löytyi 10 paksujalkaa ja muutamia punapyitäkin, mutta päätähteä, jättiläismäistä isotrappia emme yhyttäneet. Ajeltiin eteen päin puuviljelmien pohjia tähyille ja se kannatti, sillä joku hoksasi maassa kököttävän minervanpöllön. Hauska tiukkakatseinen pieni pöllö piti meille hetken seuraa, kunnes ahdistui ja lennähti syvemmälle metsikköön.

Matka jatkui vuoristoon, jossa synkät pilvet realisoituivat pieneksi ukkosmyräkäksi. Ihan paikallisista uutisista bongattuun Malagan tulviin ei sentään päästy. Montejaque on pittoreski pieni kylä korkealla vuoristossa, lähellä Rondan kaupunkia. Majoittauduttiin Apartementos Sierra del Hachoon ja pari vielä toiseen hotelliin. Melko tyyris huoneisto, jota vuokrasi hermostuneen oloinen pieni ja rahan päälle ymmärtävä paikallinen. Ilta pimeni pian ja käytiin kylällä haukkaamassa hieman palasta. Kalliopääskyt ja muutama hanhikorppikotkakin jo kierteli huomista linturetkeä enteillen parvekkeen edustalla.

15.9.
Aamu valkeni upean aurinkoisena. Vuoristossa lämpötila on tähän aikaan vuodesta päivällä siinä parin kymmenen hujakoilla, aamulla viileämpi. Aamiaisen jälkeen pakattiin tavarat valmiiksi ja lähdettiin yhtenä ryhmänä kävelemään laaksoa myötäilevää tietä pitkin ylemmäs. Etelänpuukiipijät ja pensassirkut lauloivat kylän laitamilla ja ylväät hanhikorppikotkat kaartelivat kaiken aikaa vuorten huippujen ympärillä.

Hauskasti sirkuttavat alppivarispari lensi myös laaksoa myötäillen, kuten myös korkealla taivaalla muuttohaukka.

Alueen erikoisuuksia ovat kalliovarpuset, mustataskut, kivikkotöyhtökiurut ja vuorisirkut. Viime vuonna samalla paikalla oli tarjolla koko repertuaari. Tänä vuonna vuoristopelloilta löytyi vain muutama mustapäätasku sekä rotevia ja aina sykähdyttäviä mustataskuja.

Seuraavaksi suunnattiin Rondan muinaiseen vuoristokaupunkiin, etsittiin sieltä sopiva ruokapaikka, joka löytyi hämmentävän helposti. Keskusta jäi tällä kertaa väliin, mutta upeat pystysuorat vuorenseinämät olivatkin paljon näyttävämmät hieman syrjemmällä kaupunkia. Sinirastaskin näyttäytyi siellä viimein koko porukalle oikein mainiosti.

Marjatta, Tero, Jouni, Pirjo, Sisko, Petri ja Heli
Palasimme Malagaan hyvissä ajoin, sillä Quadalhorsen hieno lintupaikka odotti vielä meitä. Parkkasimme auton syrjäiselle tielle jalkapallokentän kupeeseen ja jatkettiin paikalle, josta on havaintoja sulttaanikanoista ja kruununokikanoista. Koska Doñana oli kuivunut, tämä oli viimeinen mahdollinen paikka näille lajeille. Hienoilla altailla olikin kivasti elämää, sorsia, lokkeja, flamingoja, haikaroita ja kahlaajia, mutta mitään kuningaskalastajaa sykähdyttävämpää uutuutta emme siellä havainneet.

Autolle paluu oli järkytys. Siihen oli murtauduttu ja etupenkeille jääneet reput oli vohkittu.

Kuulimme valitettavasti vasta reissun jälkeen että kyseinen alue on autorosvojen erityisessä suosiossa.
Ilta menikin sitten puolille öin Malagan poliisiasemalla asiaa selvitellen. Onneksi autossa oli hyvä vakuutus, joten mitään maksuja ei enää palautustilanteessa mennyt.

Hieno reissu josta kiitos kaikille osallistujille.

Kirjoittanut retken opas Tero Linjama
Lintukuvat Petri Turkki
Muut kuvat ja kuvatekstit Jaana Sarvala

11.9. 12.9. 13.9. 14.9. 15.9.