Utön retki 3.-6.5.2023 -retkikertomus

Tringa järjesti kevätretken Utön saarelle Paraisille ke 3.5. – la 6.5.2023. Järjestelyistä vastasi Jaana Sarvala ja lintuoppaana toimi Julia Palorinne. Lisäksi mukaan mahtui 15 retkeläistä.

Utön retki alkoi keskiviikkoaamupäivänä, kun yhteysalus Kökar lähti liikkelle Nauvon venelaiturista.

Utön vakioreittialus, Baldur, oli huoltotelakalla. Kökar-aluksellakin matka sujui mukavasti ja tavallista nopeammin. Kuva Jaana Sarvala

Matkaan päästiin aurinkoisessa säässä, mutta valitettavasti sen verran voimakkaassa pohjoistuulessa, että muuttoa ei ollut matkan aikana juuri odotettavissa. Aluksen kansi oli kuitenkin täynnä lintuharrastajia, joista osa oli matkalla Jurmoon ja osa tringalaisten tapaan Utöhön. Tunnelma oli tuulesta huolimatta toiveikas ja kannella havainnoitiin innokkaasti venematkan alusta loppuun.

Havis-kirjanpitoa laivan kannella. Kuva Jaana Sarvala.

Heti matkan alussa havaitsimme ensimmäisen tumman merikihun lennossa lähellä alusta. Myöhemmin tuli vastaan myös kallioilla istuvia ja jopa meressä uiva merikihu. Matkan alkupuolella näimme myös tuulihaukan, kaksi uivaa ruokkia, kaksi kalasääskeä pesällään merimerkin päällä sekä kaksi muuttavaa kuikkalintua, jotka kilpaileva retkiseurue tunnisti kuikiksi. Myöhemmin tuli vastaan myös useita suuria parvia pilkkasiipiä, kolmen linnun parvi muuttavia pikkulokkeja, haara- ja räystäspääskyjä ja yllättäen lähes retken ainoaksi jäänyt haapana.

Pilkkasiiven tunnistaa varsinkin lennossa helposti. Kuva Anja Länsisaari.

Saareen päästyämme majoittauduimme Utö Havshotelliin ja lähdimme melkein saman tien yhdessä tutkimaan saarta.

Kuva Jaana Sarvala

Heti kylän metsästä löytyi upeissa väreissä loistavia leppälintuja, joitakin kirjosieppoja, runsaasti punarintoja, viherpeippoja sekä yksi hippiäinen.

Leppälintu tuli varmasti kaikille tutuksi, niin usein niitä retkellä nähtiin. Kuva Anja Länsisaari.

Kylän ruokinnalla havaittiin lisäksi mustapääkerttu, rautiainen ja parvi järripeippoja.

Jorma Tenovuon linturuokinnan lintuja seuraamassa. Kuva Jaana Sarvala.

Matkalta löytyi rastaita, peippoja, kivitaskuja, pensastaskuja sekä niittykirvisiä, ja majakan edustalta näimme vielä viisi harmaasorsaa ja lapasorsan.

Pensastasku. Kuva Anja Länsisaari.

Lintuja näytti löytyvän silti määrällisesti suhteellisen vähän – moni oli varmasti odottanut keväisen Utön suorastaan kuhisevan lintuja.

Lintujen pesintäaikaan Utössä on kulkurajoituksia mm. itäniityllä. Näistä retkikuntaamme oli tiedotettu ennalta hyvin ja paikan päälläkin oli asiasta muistuttamassa kylttejä. Kuva Jaana Sarvala.

Lopuksi kävimme vielä tarkistamassa itäniityn. Sen rannassa havaitsimme reissun ensimmäiset luotokirviset sekä joitakin pajusirkkuja, tyllejä ja punajalkavikloja.

Kuva Jaana Sarvala

Paluumatkalla kylältä löytyi vielä hämmennystä herättänyt kokonaan punaista otsaa vailla ollut urpiainen.

Aloitimme torstain aamuretken klo 6.00 hotellin edestä edellispäivän tapaan viileässä, mutta aurinkoisessa säässä. Heti metsikössä löysimme ensimmäisen käenpiian, joita päivän mittaan havaittiinkin useampia.

Käenpiian kuvasi Anja Länsisaari.

Pikkulintuja, kuten mustapääkerttuja, hernekerttuja, punarintoja, kirjosieppoja, leppälintuja, kivitaskuja ja pensastaskuja näkyi jonkin verran, mutta yleisesti lintujen määrä näytti edellispäivästä vähentyneen. Havaituista vesilinnuista muutama potrettikuva:

Isokoskelonaaras. Kuva Anja Länsisaari
Haahkakoiras eli kalkas. Kuva Anja Länsisaari.
Haahkanaaras. Jorma Tenovuo kertoi haahkanaaraiden ahdingosta, jota aiheuttaa mm. koiraiden suuri määrä naaraisiin verrattuna. Onnistuneet haahkapesinnät ovat Utössä vähentyneet huomattavasti. Kuva Anja Länsisaari.

Majakalta näkyvyys merelle oli erinomainen, mutta kiitos kovan pohjoistuulen, tuulensuojassakin seisoskellessa tuli nopeasti kylmä täydestä talvivarustuksesta huolimatta.

Kuva Jaana Sarvala.

Ei niin yllättäen muuttoa ei tässä säässä juuri ollut tarkkailtavaksi. Merilinnuista kuitenkin havaittiin esimerkiksi ruokkeja, riskilöitä, pilkkasiipiä, mustalintuja ja alleja. Lähiluodoilla liikuskeli kaksi karikukkoa ja jokunen tylli, valkoviklo ja liro. Lapintiiroja myös päästiin tarkastelemaan lähietäisyydeltä.

Aamupalan jälkeen suunnattiin itäniitylle, jolla nähtiin mm. peukaloinen, pari käenpiikaa, kolme kurkea sekä innokkaasti soidintava taivaanvuohi.

Kuva Jaana Sarvala

Luotokirviset olivat jälleen rannassa ruokailemassa tyllien, pajusirkkujen ja muutaman pajulinnun kanssa. Osa retkeläisistä onnistui aamupäivällä myös havaitsemaan pikkusiepponaaraan kylän koivikossa.

Iltapäivällä halukkaat pääsivät osallistumaan majakkakierrokselle sillä välin, kun loput porukasta retkeilivät etelässä, idässä ja jäteaseman ympäristössä. Saaressa havaittua sepelrastasta ei löytynyt mittavista etsintäyrityksistä huolimatta, mutta uusina lajeina havaittiin mm. kuovi, varpushaukka, nuolihaukka ja tervapääsky. Illallisen jälkeen päästiin vielä rantasaunaan, josta saattoi pulahtaa kirpakkaan 5-asteiseen mereen. Tällä aikaa jotkut retkeläiset kuulivat vielä itäniityllä luhtakanan.

Perjantaina päätimme aloittaa aamuretken heti viiden jälkeen päivän valjetessa. Sää oli kylmennyt entisestään ja pohjoistuuli oli hyytävä. Lintuja näkyi ja kuului vähemmän kuin keskiviikkona ja torstaina. Majakalta havaittiin kuitenkin pitkälti samat lajit kuin edellispäivänä, lisäyksenä yksi muuttava kuikka. Myös majakan edustan lahdella pesivä mustakurkku-uikkupariskunta onnistuttiin tällä kertaa löytämään.

Päivän mittaan sää hiukan lämpeni, mutta kylmä tuuli piti muuton vähäisenä ja havainnoinnin haastavana. Päivän mittaan havaittiin kuitenkin mm. nuolihaukka, muutama varpushaukka, luhtakana, rantasipi ja edellispäivän tapaan hienosti kuviin poseerannut käenpiika. Aamupäivällä nähtiin myös saaren komeasti kaarrellen ylittänyt piekana.

Petolintujen tuntomerkkejä kertaamassa. Kuva Jaana Sarvala

Päiväretkeltä palailtaessa osa porukasta onnistui katsomaan ylös oikeaan aikaan ja havaitsemaan reissun ehkä kovimman lajin, retkeläiset suoraan yläpuolelta hienosti ylittäneen haarahaukan, josta ehdittiin jopa napata muutama valokuva.

Haarahaukka oli Jorma Tenovuonkin mielestä hieno havainto, Utölle vuoden ensimmäinen. Kuva Elisabeth Helling.

Päivän mittaan tuuli heikkeni ja iltaretki jäteasemalle ja itäniitylle sujui jo mukavasti hieman lämpimämmässä säässä. Paluumatkalla kylällä nähtiin mm. pikkukäpylintuja, punatulkkuja sekä parikymmentä yllättävän myöhäistä tilheä.

Iltahuudon jälkeen pieni osa porukkaa päätti vielä lähteä saunarantaan etsimään usein viereisellä saarella istuvaa huuhkajaa. Sitä ei tällä kertaa löydetty, mutta rantakallioita tutkiessa onnistui allekirjoittanut vielä havaitsemaan sepelrastaan, joka tosin kerkesi lähteä lentoon ja kadota ennen kuin muut ehtivät lintua nähdä.

Lauantaina lähdimme viimeisen päivän kunniaksi aamustaijille jo klo 5.00. Ilma oli lämmennyt ja tyyntynyt edellispäivästä, joten liikendintää merellä oli nyt selvästi aiempia aamuja enemmän. Näimme horisontissa useita suuria parvia pilkkasiipiä, mustalintuja ja alleja, ja lisäksi muutolla havaittiin muutama kuikkalintu sekä kolminumeroinen määrä ruokkeja, joista osa lensi niin läheltä havainnointipaikkaa, että niitä pääsi katselemaan jopa kiikareilla.

Saareen oli yön aikana ilmaantunut myös lisää pikkulintuja ja hyönteissyöjiä, ja mm. hernekerttuja ja pääskyjä näkyi aiempia päiviä enemmän. Linnut olivat myös aiempia päiviä paremmin äänessä, joten esim. tiltalttien, pajulintujen ja mustapääkerttujen laulua päästiin kuuntelemaan oikeastaan ensimmäistä kertaa sitten Nauvon rannasta lähdön. Tilhet olivat edelleen hotellin pihalla, ja viereisen saaren huuhkajakin näyttäytyi osalle retkeläisistä.

Aamuretki jäi viimeisenä aamuna melko lyhyeksi, sillä paluulautta lähti satamasta jo klo 8.30. Lauttamatkan ajan sää jatkui hienona, ja virallista havainnointia päätettiin jatkaa vielä parin tunnin ajan. Matkan aikana onnistuttiinkin havaitsemaan vielä muutama laji, mm. ristisorsa, aivan viimeisillä minuuteilla löydetty silkkiuikku sekä reissun jälkeen kuvasta määritetty suokukko. Lopulliseksi lajimääräksi varmistui olosuhteisiin nähden yllättävän hyvä 99 lajia. Kolme parasta arvausta (100, 100 ja 101) palkittiin hienoilla Utö-pinsseillä. Retkeläiset taas halusivat kiittää järjestäjiä Utön lahjatavarapuodin lintuaiheisilla korteilla sekä Varrella virran -kappaleen melodiaan tehdyllä kekseliäällä laululla Retkellä Tringan.

Kotimatkan kiitoslaulu ilahdutti Juliaa ja Jaanaa. Kuva Elisabeth Helling.

Kiitokset kaikille retkeläisille ja muille onnistuneen retken takaamiseen osallistuneille!

Kiitos lintutiedoista, Jorma Tenovuo! Kuva Jaana Sarvala

Vaikka säät olivat hieman epäsuosiolliset ja harvinaisuuksilta pitkälti vältyttiinkin, tunnelma retkellä oli erinomainen alusta loppuun! Utön kevätretki tullaankin varmasti tulevaisuudessa järjestämään uudestaan.