Utön retki 5.-8.9.2019 Retkikertomus

Juha Laaksosen ja Minna Pyykön tekemä Utön kartta

Tringa järjesti syksyisen linturetken 5-.8.9.2019 Suomen eteläisimmälle asutulle saarelle, Utön majakkasaarelle viime vuoden tapaan. Utön saari vapautui suurimmaksi osaksi armeijan käytöstä vuonna 2005 ja on sen jälkeen kasvattanut suosiotaan lintuharrastajien keskuudessa ja on nykyään yksi maan suosituimmista linturetkikohteista varsinkin muuttoaikaan keväällä ja syksyllä.

Tringan syksyiselle Utön retkelle osallistui oppaan Mikon lisäksi 21 retkeläistä, jotka matkasivat kimppakyydein Paraisten Nauvoon Pärnäisten satamaan torstaina 5.9. josta yhteisalus Eivor aloitti matkansa Utön saarelle. Merimatka kesti noin 5 tuntia Eivorin pysähtyessä matkalla Nötön, Aspön ja Jurmon saariin. Jo matkan aikana oli hyvä aloittaa retken lajilistan kerääminen . Saarilta tai niiden liepeiltä saimme retkilajeiksi mm. silkkiuikun, merihanhen, sääksen ja hiirihaukkalajin, joita ei enää retken aikana myöhemmin havaittu. Saavuimme Utöön vielä illalla valoisaan aikaan ja Utön merihotelliin majoittumisen jälkeen lähdimme tutustumaan saareen lyhyellä retkellä. Viime vuonna haaveeksi jäänyt Utön pohjoispuolella sijaitsevan Ormskärin vakiasukas huuhkaja näyttäytyi heti ensimmäisen iltaretken aikana, joten se antoi hyvän alun retkelle. Iltaretken aikana kävimme läpi myös Utön retkeilysääntöjä, jotta paikallisten asukkaiden, armeijan ja lintuharrastajien yhteiselo saarella jatkuisi sopuisana.

Mikko kertoo Utössä kulkemisen ohjeita. Kuva Jaana Sarvala

Utö on pieni saari, joten välimatkat ovat lyhyitä. Aamuisin kapusimme auringonnousun aikaan majakalle aamumuuton tarkkailuun, mutta koko viikonlopun aikana tuulet eivät olleet suotuisia onnistuneelle syysmuutolle. Havaitsimme kuitenkin aamujen aikana majakalta merilinnuista mm. kuikkia, tukkakoskeloita, pilkkasiipiä ja mustalintuja sekä huuhkaja näyttäytyi jokaisena aamuna.

Kuva Jaana Sarvala

Myös saaressa paikallisina viikonlopun aikana viihtyneet tuulihaukat ja varpushaukat näyttäytyivät hienosti majakalta.

Tuulihaukan kuvasi Helena Rämänen
Retkellä nähtiin ja kuvattiin myös monenlaisia heinäsirkkoja ja hepokatteja niin ulkona kuin sisällä.
Hepokatit kuvasi Helena Rämänen.

Aamuisen muutontarkkailuretken jälkeen suuntasimme takaisin hotellille syömään aamiaista.

Opastetut retket jatkuivat aina aamiaisen jälkeen ja perjantaina suuntasimme saaren itäosiin, jossa lajistaan kirjattiin havainnot mm.  keltavästäräkistä, tyllistä, mustakurkku-uikusta, mustapääkertusta ja kivitaskuista. Lounaan jälkeen iltapäivällä retkeilimme saaren eteläkärjessä, jossa havaitsimme mm. leppälinnun, nuolihaukan ja muutaman suosirrin.

Leppälintu. Kuva Helena Rämänen

Leppälintua tähyämässä. Kuva Jaana Sarvala

Illalla päivällisen ja iltahuudon jälkeen saunoimme hotellin rantasaunalla.

Lauantain retkiohjelma oli perjantain kaltainen. Saaren pienen koon johdosta päivän aikana pystyy helposti retkeilemään koko saaren alueella. Vaikka mitään ihmeellistä syysmuuttoa ei viikonlopun aikana havaittu, niin jonkin verran lintuja yön aikana oli saareen tullut. Näistä antoi esimakua aamumuuton tarkkailuun mennessä tiksuttaneet punarinnat. Kahlaajiakin havaittiin ihan mukavasti kun lajilistaan kirjattiin kapustarinta (1), suokukko (2), valkoviklo (4) ja taivaanvuohi (1). Lauantain paras havainto oli ehdottomasti kylältä löytynyt pikkusieppo, joka näyttäytyi vain yhdelle retkeläiselle.

Pikkusiepon kuvasi Veli Tuomisto

Tässä vilahtaa yksi pikkusiepon hyvä tuntomerkki, uloimpien pyrstösulkien valkeat tyvet. Kuva Veli Tuomisto

Muita mainittavan arvoisia havaintoja olivat peukaloinen, kolme leppälintua, kaksi pensastaskua, viisi kivitaskua, kolme hernekerttua, viisi harmaasieppoa sekä kaksi kirjosieppoa.

Harmaasieppo. Kuva Helena Rämänen
Hippiäisen kuvasi Jari Jakobsson.

Lauantaina oli mahdollisuus osallistua saaren asukkaan Hanna Kovasen järjestämälle majakkakierrokselle, jolla kerrottiin mieleenpainuvasti saaren historiasta.

Sunnuntaina retkipäivä oli lyhyt, kun Eivor lähtee takaisin jo puolen päivän aikaan. Aamupäivä oli kuitenkin onnistunut, kun pikkulepinkäistä itäniitylle etsimään lähteneet retkeläiset löysivät niityn päällä lentäneen arosuohaukan! Nopean whatsapp-ryhmään tulleen viestin johdosta lähes kaikki onnistuivat näkemään macron, joka pyöri saaressa paikallisena puolisen tuntia.

Arosuohaukan kuvasi Timo Mäkinen

Retken lajimääräksi kertyi lopulta 67 lajia, joka oli enemmän kuin viimesyksyisellä Utön retkellä!

Jaana julistaa lajimääräveikkauksen voittajaksi Kuuran. Kuva Helena Rämänen.

Kiitos kaikille mukavasta retkiseurasta!